ArteVena

Zbiór Praw Pacjenta

Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych

Pacjent ma prawo do Å›wiadczeÅ„ zdrowotnychÂudzielanych z należytÄ… starannoÅ›ciÄ…, odpowiadajÄ…cych wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.Â

Pacjent ma prawo do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych listy oczekujÄ…cychÂ

W sytuacji ograniczonej możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, pacjent na prawo do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń

Pacjent ma prawo żądać drugiej opinii.

W razie wÄ…tpliwoÅ›ci pacjent ma prawo żądać, by lekarz zasiÄ™gnÄ…Å‚ opinii innego lekarza lub zwoÅ‚aÅ‚ konsylium lekarskie, a pielÄ™gniarka (poÅ‚ożna) zasiÄ™gnęła opinii innej pielÄ™gniarki (poÅ‚ożnej). Żądanie oraz ewentualnÄ… odmowÄ™ odnotowuje siÄ™ w dokumentacji medycznej.

Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia!

Prawo wyboru

Każdy pacjent korzystajÄ…cy ze Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków publicznych ma prawo wyboru: 

w ramach podstawowej opieki zdrowotnej– lekarza, pielÄ™gniarki i poÅ‚ożnej;

w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej– poradni specjalistycznej udzielającej świadczeń we właściwym zakresie , które mają umowę z NFZ. Wybór placówki medycznej realizującej świadczenia w ramach kontraktu z NFZ jest dowolny;

Pacjent ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych (czyli poradni specjalistycznej), jednakże to prawo wyboru nie jest równoznaczne z prawem wyboru lekarza udzielającego świadczeń w danej poradni. W przypadku gdy dana poradnia zatrudnia kilku lekarzy danej specjalności pacjent leczący się w ramach ubezpieczenia zdrowotnego nie ma prawa wyboru konkretnego lekarza prowadzącego leczenie. W sytuacji, gdy dana poradnia specjalistyczna zatrudnia kilku specjalistów z danej dziedziny i wszyscy oni przyjmują na bieżąco, nie ma jakichkolwiek przeszkód, aby pacjent mógł wskazać lekarza, u którego chciałby się leczyć. Brak ustawowego prawa nie oznacza braku możliwości. Przychylenie się do woli pacjenta w zakresie wyboru konkretnego lekarza zależne jest w tym wypadku od woli świadczeniodawcy.

w ramach leczenia stomatologicznego– poradni specjalistycznej realizujÄ…cej Å›wiadczenia z zakresu leczenia stomatologicznego, posiadajÄ…cej umowÄ™ z NFZ;

w ramach leczenia szpitalnego– dowolnego szpitala, posiadajÄ…cego umowÄ™ z NFZ, na terenie caÅ‚ej Polski.

Prawo do informacjiÂ

Pacjent ma prawo do informacji o swoich prawach, dlatego każda placówka udzielajÄ…ca Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej jest zobowiÄ…zana umieÅ›cić stosownÄ… informacjÄ™ na temat praw pacjenta.Â

Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie Å›wiadczeÅ„ udzielanych u danego Å›wiadczeniodawcyÂoraz o osobach udzielajÄ…cych tych Å›wiadczeÅ„.Â

Pacjent ma prawo do informacjiÂzrozumiaÅ‚ej i przystÄ™pnej dla niego. Ma prawo prosić o wyjaÅ›nienia tak dÅ‚ugo, aż przekazana informacja bÄ™dzie przez niego w peÅ‚ni zrozumiaÅ‚a.Â

Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, metodach diagnostycznych i leczniczych, dajÄ…cych siÄ™ przewidzieć nastÄ™pstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Ma także prawo zdecydować, komu i jakie informacje o tym mogÄ… być przekazywane. Â

Pacjent ma prawo do rezygnacji z otrzymywania informacji. Powinien jednak dokładnie wskazać, z których informacji rezygnuje, np. o swojej sytuacji zdrowotnej.

Pacjent do ukończenia 16. roku życia ma prawo do uzyskania od lekarza informacji w formie i w zakresie niezbędnym do prawidłowego udzielenia świadczenia!

W przypadku utraty świadomości przez pacjenta obowiązują wcześniejsze ustalenia poczynione z pacjentem.

Prawo do wyrażenia zgody

Pacjent, także małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia świadomej zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego.  Prawo do wyrażenia zgody ma przedstawiciel ustawowy, a w przypadku jego braku – opiekun faktyczny, jeżeli pacjent:

nie ukończył 18 lat,

jest całkowicie ubezwłasnowolniony,

niezdolny do świadomego wyrażenia zgody.

Pacjent ma prawo odmówić lub zażądać zaprzestania udzielania świadczenia. Prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego ma pacjent:

który ukończył 16 lat,

ubezwłasnowolniony,

chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem. W takim przypadku wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.

W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej!

Zgoda lub odmowa powinna zostać poprzedzona przedstawieniem pacjentowi wyczerpującej informacji na temat planowanego, bądź już udzielanego świadczenia.

Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim zwiÄ…zanych

Pacjent ma prawo do poufnoÅ›ci– zachowania w tajemnicy wszelkich informacji z nim zwiÄ…zanych, a w szczególnoÅ›ci o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu i rokowaniu, badaniach i ich wynikach. Bez zgody pacjenta (lub zgody osoby sprawujÄ…cej opiekÄ™ prawnÄ… nad pacjentem) nie wolno informować nikogo o jego stanie zdrowia. Pacjent ma prawo wskazać, komu informacje objÄ™te tajemnicÄ… bÄ™dÄ… przekazywane. Prawo to obowiÄ…zuje także po Å›mierci pacjenta.

Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta

Pacjent ma prawo do poszanowania intymnoÅ›ci i godnoÅ›ci– osoba udzielajÄ…ca Å›wiadczeÅ„ ma obowiÄ…zek postÄ™pować w sposób zapewniajÄ…cy poszanowanie tego prawa. Â

Pacjent ma prawo do godnego umierania.

Pacjent ma prawo do obecnoÅ›ci bliskiej osoby przy udzielaniu Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych.ÂZe wzglÄ™du na bezpieczeÅ„stwo zdrowotne pacjenta lub w przypadku prawdopodobieÅ„stwa wystÄ…pienia zagrożenia epidemicznego osoba udzielajÄ…ca Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych może odmówić obecnoÅ›ci osoby bliskiej pacjentowi. Odmowa musi zostać odnotowana w dokumentacji medycznej.

Obecność innych osób przy udzielaniu świadczenia, np. studentów medycyny, wymaga zgody pacjenta. Jeżeli pacjent jest małoletni, całkowicie ubezwłasnowolniony lub niezdolny do świadomego wyrażenia zgody, wymagana jest zgoda jego opiekuna oraz lekarza udzielającego świadczenia zdrowotnego.

Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej

Pacjent ma prawo do dostÄ™pu do dokumentacji medycznejÂdotyczÄ…cej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych.

Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie

Pacjent przebywający w zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych (np. w szpitalu) ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie. Koszty przechowywania ponosi zakład opieki zdrowotnej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza

Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli mają one wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta. Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta.

Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego

Pacjent przebywajÄ…cy w zakÅ‚adzie opieki zdrowotnej, przeznaczonym dla osób wymagajÄ…cych caÅ‚odobowych lub caÅ‚odziennych Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych (np. w szpitalu), ma prawo do kontaktuÂosobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami, ale też ma prawo do odmowy takiego kontaktu.

Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych (np. opieka sprawowana nad pacjentką w warunkach ciąży, porodu i połogu). Jeżeli zakład opieki zdrowotnej ponosi koszty realizacji powyższych praw, może obciążyć nimi pacjenta. Wysokość opłaty rekompensującej wspomniane koszty ustala kierownik zakładu, a informację o jej wysokości oraz sposobie jej ustalenia udostępnia się w lokalu zakładu opieki zdrowotnej.

Prawo do opieki duszpasterskiej

Pacjent ma prawo do opieki duszpasterskiej.

W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia pacjenta zakład opieki zdrowotnej, w którym pacjent przebywa, jest obowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania.

Przestrzeganie i poszanowanie praw pacjenta jest jednym z podstawowych obowiązków świadczeniodawcy.

Kierownik zakładu opieki zdrowotnej lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku niektórych praw także ze względu na możliwości organizacyjne zakładu.

Skargi pacjentów

Jeżeli pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone, może:

zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia, a następnie do kierownictwa placówki;

złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta;;

zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej, a także przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych – jeżeli naruszenie prawa dotyczyło czynności medycznej;

skierować sprawę do sądu – jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną;

złożyć skargę do świadczeniodawcy;

złożyć skargę do NFZ. Skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby, która ją wniosła, nie zostanie rozpatrzona.

Skargi mogą być składane ustnie lub pisemnie. Pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi. Nie rozpatruje się jako skarg pism dotyczących spraw, które zostały rozstrzygnięte prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.

OdstÄ…pienie od leczenia

W szczególnie uzasadnionych wypadkach lekarz może nie podjąć lub odstąpić od leczenia pacjenta. Zwłoka w udzieleniu pomocy nie może jednak spowodować niebezpieczeństwa utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia pacjenta. Jeżeli jednak lekarz podejmie taką decyzję, ma obowiązek:

uprzedzić o tym fakcie pacjenta (jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego) z odpowiednim wyprzedzeniem;

wskazać pacjentowi lekarza lub zakład opieki zdrowotnej, w którym pacjent ma realne możliwości uzyskania świadczenia;

uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej.

Dodatkowe informacje

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta – ul. PÅ‚ocka 11/13, 01-231 Warszawa

Strona internetowa Rzecznika Praw Pacjenta

Telefoniczna Informacja Pacjenta (także Rzecznika Praw Pacjenta)800 190 590

Infolinia czynna caÅ‚odobowo – przez 7 dni w tygodniu

Cieszymy się, że jesteś zainteresowany/a naszym Centrum Medycznym. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na wizytę lub uzyskać więcej informacji na temat naszych usług. Nasz personel jest gotowy, aby pomóc Ci w każdej kwestii.

PoniedziaÅ‚ek – PiÄ…tek

09:00 – 18:00

Sobota

Po wcześniejszym ustaleniu

Niedziela

Nieczynne

+48 606 200 300

+48 221 501 300

ul. Topolowa 16

(wjazd również od ulicy Sikorskiego 85)

05-420 Józefów

Sprawdź mapę dojazdu

rejestracja@centrumartevena.pl






    Formularz kontaktowy

    ImiÄ™ i nazwisko*

    E-mail*

    Telefon*